2012/04/28

En "ny" symaskin, en Singer 15-90 från 1916...

Min son kom från Stockholm idag, och med sig hade han en väldigt fin Singer 15-90 från 1916 (firar snart 100 år), som han hittat åt mig väldigt billigt för 300:-. Serienummret på maskinen är F-6 746152
Jag hade tipsat honom för tre veckor sedan att kolla åt mig på loppisar, annonser och höra bland vänner och bekanta etc., men jag trodde faktiskt inte att det skulle bli något napp.

Maskinen är i alla händelser i ett fantastiskt skick och gick att sy på direkt när jag packat upp den ur väskan. Jag skall ändå gå igenom den, göra rent den in och utvändigt, samt olja upp den innan jag börjar att sy på den. Det blir förmodligen ingen större arbetsinsats som krävs, då maskinen uppenbarligen tagits om hand, regelbundet fått olja, och verkligen skötts minutsiöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar