2013/12/22

Julen, när klädsmak och stil får stryka på foten???

Nu är det den tid på året då stil och smak inte längre har någon bäring i tillvaron hos somliga. Vad jag syftar på  är den klassiska och nästan alltid översvallande stickade jultröjan som är så populär i främst engelskspråkiga länder (även en del i Sverige). Ju  kitchigare och mer utstuderad den är, desto bättre verkar det vara.

Tröjorna förekommer både som fabriks och hemstickade, och t.ex. Harrods brukar ha en modell med årets julmotiv. Jag ifrågasätter definitivt inte skickligheten och omsorgen om utförandet på de hemstickade tröjorna, som ofta håller hög teknisk kvalitet. Däremot vet jag inte vad jag skall säga om själva fenomenet, då jag finner det stört omöjligt att över huvud taget relatera till det. Jag skulle i alla händelser inte låta något liknande ens komma i närheten av mig (inte ens i min vildaste fantasi).

Som tur är så är ju smaken som baken, så alla ni som har en fabliesse för att pynta även er själva till julen tycker jag skall fortsätta med det. En eftergift för något oförklarligt är kanske inte helt fel för vissa, utan kan möjligen ge en julkick och lite rosa skimmer på tillvaron när det är som mörkast på året.

PS. Detta julbegär förekommer främst hos män, men även hos en del kvinnor.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar